JAARVERSLAG 2017

Een groot deel van het voorbije seizoen hebben wij ons allemaal een beetje ‘ontheemd’ gevoeld. Ons vertrouwde nest Zinnema was aan renovatie toe en de vogeltjes moesten, althans tijdelijk, een ander onderkomen zoeken. Dat verliep niet altijd gemakkelijk, zoals mag blijken uit onderstaand verslag.
Onze voorjaarsproductie ‘Roest’ van Jibbe Willems in een regie van Ellie Maerevoet voerde eveneens twee zo’n ontheemde mensen ten tonele. Twee eenzaten, een man en een vrouw, die een wanhopige poging ondernemen om ‘thuis’ te komen bij elkaar. ‘Roest’ was een sterk stuk met de geniale boeken-skyline van de stad als decor. De productie kende een moeizame, wat late start, maar de voorstellingen en de hele sfeer errond konden ons publiek zeker bekoren. Een goede communicatie blijft een werkpunt, zoals bleek uit de evaluatie.
Voor de najaarsproductie broedde regisseur Guido Maerevoet op het stuk ‘God van de slachting’ van Yasmina Reza. Als Zinnema op de voorziene datum zou klaar zijn, konden wij de vernieuwde cultuurtempel openen met dit stuk in december. Indien niet, konden we uitwijken naar het Gildenhuis aan Het Rad. Repeteren konden we misschien in de academie doen.
Na het afwegen van de mogelijkheden (Het Rad zou een te grote logistieke inspanning vragen en Zinnema was onzeker) werd beslist om de kaart van de zekerheid te trekken. We zouden onze najaarsproductie opschuiven naar het voorjaar in Zinnema en om de voeling met onze leden niet te verliezen, houden we in het najaar een najaarsfeest in Het Gildenhuis. Uiteindelijk is voor een Bingo-Bal Populaire avond geopteerd op 25 november. De opbrengst zou dan voor een deel gaan naar De Boei in Anderlecht. Toen de opkomst aan de lage kant bleek, lieten we ook dit nobele doel varen … Het werd alleszins een heel gezellige spel- en dansavond, in somtijds wat wulpse banen geleid door de bevallige Anni Corsetti en de uitermate elegante Jana Theys.
Intussen was gebleken dat ‘God der slachting’ niet mocht gespeeld worden door amateurs. Guido Maerevoet zag zich met veel spijt in het hart genoodzaakt zijn eerste broedsel aan de kant te schuiven en een ander stuk te zoeken. Dit ‘rouwproces’ mondde uit in het vinden van een andere parel : ‘Het diner’ van Kees Prins naar het gelijknamige succesboek van Herman Koch. De repetities verlopen zeer vlot en het resultaat zien we uiteraard volgend seizoen.
En dan ‘last but not least’ nog dit. Onze vereniging kampte dit seizoen met flink wat locatieproblemen en onze voorzitter, Ton van Lierop, heeft daar duidelijk iets aan overgehouden. Bij hem werd het een volledige relocatie en hij ruilde zijn geliefde Brussel in voor het Poolse Warschau. Hij gaat er onze Europese grenzen bewaken en werkt er sinds januari bij het agentschap Frontex. Het was voor ons een bittere pil om te slikken, vandaag weliswaar een beetje verguld door zijn aanwezigheid hier. Leemtes moeten echter gevuld worden en we hebben er alle vertrouwen in dat dat op de beste manier zal gebeuren, maar, lieve Ton, een dikke merci voor je unieke voorzitterschap. ‘Voor nen Ollander hebt gij dat puik gedaan, menneke!’