JAARVERSLAG 2019

Van mij wordt verwacht dat ik het voorbije toneeljaar samenvat en ik kan gerust stellen dat 2019 een stormachtig jaar was voor Theater Erasmus. Misschien hebben we dat ruwe weer voor een stukje over ons afgeroepen.
Zetten we ’s avonds de tv aan, worden we overspoeld door beelden van extreme weersomstandigheden. De omstreden Boeing 737 MAX crashte dit jaar met de regelmaat van een klok en werd dan maar wijselijk aan de grond gehouden. En wie zit er in dit digitale tijdperk nog te wachten op echte drummers, laat staan op leraars in dit vak? Ik verklaar mij nader.
Onze voorjaarsproductie ‘De Storm’, in een regie van Guido Maerevoet, confronteerde de middeleeuwse bard William Shakespeare met een sitcom à la ‘De collega’s’. Het resultaat was een niet zo evidente mix, die niet altijd onmiddellijk te vatten was door het publiek. Schitterend wel qua vondsten en humor, met een geïnspireerde belichting van Ward. Het repetitieproces werd bemoeilijkt door het wegvallen van de hoofdrolspeler. Dank hierbij aan Andy De Sutter die een zware rol met brio overnam en het tot dan toe manke proces weer rechttrok.
Een eigen versie van ‘Boeing, Boeing’ creëren was al een tijd de natte droom van de volgende regisseur Kris Struys. Een vrij uitgebreide cast moest worden opgetrommeld en dat bleek niet zo simpel, mede door de heupoperatie die Kris moest ondergaan. De vlieger ging dus jammer genoeg niet op en het stuk werd vervangen door een véél kleinschaliger productie met twee acteurs, ‘De drumleraar’ van Arne Sierens. Ook binnen deze productie bleef de storm woeden. Allerhande persoonlijke problemen en onverenigbaarheden zorgden tenslotte voor een absolute primeur in de geschiedenis van Theater Erasmus; de productie werd vlak voor de voorstellingen afgelast. Als je werkt met slechts twee acteurs moeten de neuzen de hele tijd in dezelfde richting staan en dat bleek totaal niet mogelijk deze keer. Twee lichtpuntjes toch! Onze Ellen ontpopte zich in de loop van de repetities tot een getalenteerde regieassistente en zal eind dit jaar zelfs een eenakter regisseren! Bovendien kon een aantal onder ons zich voor één avond even inbeelden wat het had kunnen geweest zijn, mét een origineel decor en een bijzonder sfeervolle belichting. Een kort, magisch momentje dat helaas niet kon blijven duren. Maar …
Deze groep viert weldra haar 75-jarig bestaan en stormen zorgen vaak voor een ‘tabula rasa’. We gaan er met een schone lei en met vernieuwde moed tegenaan. Een NIEUWE productie gloort aan de horizon en acht Jossen staan ongeduldig te trappelen om uw en ons voorjaar op te leuken en weer zin te geven.
Onze bestuursvergaderingen gaan nu door in de NIEUWE Rinck en onze website zal worden verNIEUWD door een lentefrisse Kris De Logi. De toekomst is aan de jeugd en daar zetten we nu volop op in.
Toast dus op de toekomst!